Welzijn en welvaart in Nederland
Piep Piep Piep! De wekker gaat, Klaas is 13 jaar en wordt wakker uit een nare droom, hij droomde dat hij opeens niet meer naar school kon en dat zijn ouders in een fabriek werkten waardoor ze niet veel geld hadden. Hij was opeens een Braziliaanse jongen van 13 jaar…
Klaas is wakker en gaat naar beneden om te ontbijten en daarna naar school te gaan, zijn ouders zijn al naar hun werk bij de gemeente dus hij eet alleen, zijn ouders werken in de tertiaire sector oftewel de dienstensector, en ze verdienen veel geld. Klaas gaat zo naar school, zoals elke doordeweekse dag.
Klaas kijkt naar de klok, het is 14.23, hij zit in een les aardrijkskunde en de leraar vertelt net wat over de koopkracht, de alfabetiseringsgraad en de levensverwachting in Nederland. ‘De levensverwachting in Nederland is 82 jaar, de alfabetiseringsgraad is 99% en de koopkracht is 33.000,-. Als je op dit alles hoog scoort, kom je op een hoge plek op de VN-welzijnsindex. Klaas kun jij mij deze begrippen uitleggen?’ ‘Uhm, de alfabetiseringsgraad is hoeveel mensen boven de 15 kunnen lezen en schrijven, koopkracht is hoeveel je kan kopen in een land voor 1 dollar en de levensverwachting geeft aan hoe oud mensen als ze nu geboren zouden worden gemiddeld zouden worden. Welzijn meet je met deze 3 dingen, zoals u al zei, als je hoog scoort als land met deze 3 dingen, kom je hoog op de VN-welzijnsindex’ ‘Goed zo Klaas, perfect! Je bent pas echt een held als je mij ook nog vertelt hoe je de welvaart kan meten in een land!’ ‘Met het BNP per hoofd meneer, dat zijn alle inkomsten van een land gedeeld door het aantal inwoners.’ ‘Je bent een wonderkind.’
Klaas is doodop en fietst naar huis, zijn ouders zijn nog steeds niet thuis, want die werken erg veel. Hij denkt nog eens terug aan de jongen die hij was in zijn droom, hoe zal hij hhebben…

Hier zie je de ontwikkeling van de beroepsbevolking in Nederland.
Landschap in Nederland
De Franse vriend van Ronald ging een weekendje logeren bij Ronald. Hij kwam vrijdag avond met het vliegtuig aan. Ze moesten best lang rijden naar het huis, omdat Ronald niet echt dichtbij het vliegveld woont.
Tijdens de autorit zei Ronald’s vriend Clement: ‘’Wat is jullie land plat! Het lijkt net een pannekoek. De verkaveling is rechtlijnig, met overal sloten, akkers en weilanden. In Frankrijk hebben wij relief, maar hier zijn er volgens mij geen hoogteverschillen in het landschap.” Ronald antwoordde: ‘’Wij hebben inderdaad geen hooggebergte zoals in Frankrijk, maar wel stuwwallen!’’ ‘’Wat zijn stuwwallen?’’, vroeg Clement toen. ‘’Nou in de Saale-ijstijd schoven er gletsjers uit Scandinavie tot halverwege Nederland. Dikke ijstongen duwden toen het rivierzand en het riviergrind, dat door de rivieren in de tijd daarvoor was neergelegd, op tot heuvels. Die heuvels worden stuwwallen genoemd en kan je terugvinden in het midden en in het (noord)oosten van Nederland. Eerst waren ze ook groter, maar de enorme hoeveelheden smeltwater die ontstonden toen het warmer werd, hebben grote delen van de stuwwallen in dit gebbied weggespoeld. Hierbij zijn ook smeltwaterdalen ontstaan.’’ Ronald wou nog even doorvertellen, ze waren bij het huis aangekomen en gingen slapen.
De volgende dag gingen ze naar het strand. Toen ze waren aangekomen vroeg Ronald’s vader aan Clement: ‘’Wist je dat de helft van Nederland onder de zeespiegel ligt?’’ Clement antwoordde: ‘’Nee dat wist ik niet, maar hoe kan het dat het land dan niet overstroomt?!’’ ‘’Daarvoor hebben we dijken en duinen. Vroeger hadden we Terpen, kunstmatige heuvels met huizen of dorpen erop, maar die werden toen er dijken kwamen overbodig. Door de aanleg dijken ontstonden er ook polders met vruchtbare landbouwgronden.’’ ‘’Wat zijn dat?’’, vroeg Clement. Dat zijn met dijken omringde gebieden waarbinnen de waterstand geregeld wordt. Als er regen in de polder valt, wordt dat weggepompt met gemalen en molens. Molens en gemalen werden ook gebruikt voor de afvoer van het overtollige water uit droogmakerijen.’’
Ze speelden nog wat op het strand en gingen daarna weer naar huis. Die zondag vloog Clement weer terug en moest Ronald zich voorbereiden voor school.
Wil je nou ook iets weten over het landschap in Brazilië? Lees dan ook zeker het stukje van Bent.


Dit zijn duinen.
Op deze foto zie je een gemaal.

Hier zie je hoe een stuwwal wordt gevormd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb